A divat állandóan változik, de vannak olyan ruhadarabok, melyeken nem fog az idő. A filmtörténet néhány híres ruháját mutatom be nektek, amik történelmet írtak - némelyik manapság is megállná a helyét, némelyik pedig annyira szemet gyönyörködtető, hogy nem maradhatott le a listáról.
Vivien Leigh – Elfújta a szél, 1939
Emlékeztek a jelenetre, amikor Rhett kényszeríti Scarlett-et, hogy Ashley meglepetés party-jára a burgundi vörös ruháját vegye fel? (Az ominózus eset után, amikor India Wilkes meglátja a nőt és Ashley-t ölelkezni.) Nos, a gyönyörű estélyit Walter Plunkett tervezte, ahogy az Elfújta a szélben Scarlett minden egyes ruhája az ő keze munkáját dicséri. David Selznick producer már 1936-ban szerződtette Plunkettet a filmhez, aki elutazott Atlantába, Savannah-ba és Charlestonba, hogy ihletet merítsen a tervezéshez. Találkozott a regény szerzőjével, Margaret Michellel, aki segített neki a kutatásban, a „Konföderáció Lányai” nevű szervezet pedig anyagmintákat adott a tervezőnek olyan ruhákból, melyeket a polgárháború idején viseltek az asszonyok. A végeredmény gyönyörű lett!
Marilyn Monroe – Hétévi vágyakozás, 1955
1954. szeptember 15.-én vették fel Billy Wilder filmjének, a Hétévi vágyakozásnak azt a jelenetét, melyben Marilyn Monroe a new yorki metróban áll, a metrórácsból felcsapó gőz pedig fellibbenti hófehér szoknyáját - ez a momentum a filmtörténet részévé vált. Annak ellenére, hogy a jelenetet 14-szer vették fel, a stáb nem volt elégedett az eredménnyel, mivel a rajongók zaja minduntalan megzavarta a forgatást, így később Kaliforniában megismételték a felvételt. A fehér ruhát William Travilla tervezte, aki Marilyn Monroe Szőkék előnyben című filmjének estélyi ruháit is megálmodta, ám a tervező soha nem szentelt különösebb figyelmet a ruhadarabnak. Ennek ellenére a „bolondos kis ruha” egy 2011-es aukción 4,6 millió dollárért kelt el.
Audrey Hepburn – Reggeli Tiffany-nál, 1961
Hubert de Givenchy tervezte azt a híres kis feketét, amit Audrey Hepburn viselt a Reggeli Tiffany-nál című filmben, és amit a 20. század, valamint a filmtörténet legikonikusabb darabjaként tartanak számon. Audrey ennek másolatát vitte a Paramount stúdióba, ám a ruha nem felelt meg a filmkészítők elvárásainak, mivel túl sokat mutatott volna a színésznő lábaiból. A ruha alsó részét Edith Head gondolta újra, így már a földig ért. Fekete, olasz szaténból készült, ujjatlan, hátulja egyedi kivágással díszített – hozzá illő, könyékig érő kesztyűvel viselte a színésznő. A nyakláncot Roger Scemama tervezte. Az eredeti, kézzel varrt modell jelenleg a Givenchy privát archívumában található.
Elizabeth Taylor – Cleopatra, 1963
A Kleopátra című film a Century Fox blockbustere, lélegzetelállító kosztümökkel és csillogóan díszes ékszerekkel. Taylor 24 karátos aranyköpenyét, melyet úgy terveztek, hogy főnixmadár szárnyára hasonlítson, vékony, arany bőr csíkokból rakták össze, és több ezer gyönggyel díszítették! A színésznőnek egyébként gigantikus, 123 000 dolláros gardrób büdzsé állt a rendelkezésére, a filmben 65 alkalommal váltott jelmezt. Renie Conley costume designer 1963-ban el is nyerte az Akadémia díját a pazar ruhakölteményekért.
A női szmoking Yves Saint Laurent-tól
Coco Chanel híres kis fekete ruhájának alternatívájaként tekintenek a női szmokingra, amit Yves Saint Laurent álmodott meg és mutatott be 1966-ban, s melyet Helmut Newton fényképei tettek felejthetetlenné. A fotókat 1975-ben készítette a francia Vogue számára, a képeken egy androgün külsejű nő áll a homályosan megvilágított sikátorban, haja hátrasimítva, kezében cigaretta, szmokingjához stiletto-t visel. Érdekesség, hogy a kritikusok először egyáltalán nem lelkesedtek a női szmokingért, idejétmúltnak tartották. A Saint Laurent divatház azóta is minden évben elkészíti a szmoking újabb interpretációját, mindig ugyanabból az anyagból.
Julia Roberts – Micsoda nő, 1990
A Micsoda nő című filmben Julia Roberts egy fiatal nőt alakít, aki keresi önmagát, ám pénz híján kénytelen a testét árulni. Az utcán ismerkedik meg a gazdag és egyedülálló üzletemberrel, aki fizet neki azért, hogy egy teljes hetet vele töltsön, s ekkor veszi kezdetét a lány átalakulása prostituáltból elegáns nővé. Az átalakulást végigkövethetjük a filmben felbukkanó ruhákon keresztül, melyeket Marilyn Vance-Straker és csapata készített a mozihoz, s melyek közül a leghíresebb az estélyi, amit Julia Roberts az opera jelenetben visel: a szemet gyönyörködtető tűzpiros ruháról van szó, mély V-kivágással, a vállakat szabadon hagyó ujjakkal, melyhez szofisztikált fehér kesztyűt, fényes nyakláncot és kis clutchot viselt a színésznő.