Dalí, Van Gogh és Miró nem csak a vásznon alkottak, de nyomot hagytak a divatban is.
Salvador Dalí
A szürrealista festő, Salvador Dalí, és a divat világában nem kevésbé extravagáns tervező, Elsa Schiaparelli 1934-ben kezdtek együtt dolgozni – egy olyan korban, amikor tehetős ügyfeleik szívesen áldozták vagyonukat merészebbnél merészebb holmikra. A páros fantáziájának semmi sem szabhatott határt, gyümölcsöző együttműködésük eredményeképpen születettek estélyi ruhák, ékszerek, festmények és rajzok egyaránt. Céljuk az volt, hogy áthidalják a látszólagos szakadékot a művészet és a divat között, meg akarták mutatni, hogy a művészet viselhető is lehet.
Elsa Schiaparelli és Salvador Dalí
Dalí és Schiaparelli együtt álmodták meg a „homár ruhát”. A festő által rajzolt homár egy hófehér organza ruhára került, a ruha derékrészén az állathoz hasonlóan vörös színű applikációval. Nem véletlen a hófehér-vörös kontraszt: a fehér az ártatlanságot, a szűziességet szimbolizálja, míg a piros a szexualitást, az erőt és a veszélyt jelképezi.
Az ikonikus "homár ruha"
A ruhát annak idején Wallis Simpson viselte a Vogue magazinban, aki ugyancsak megbotránkoztatta a nagyközönséget, amikor VIII. Edward lemondott az angol trónról a kedvéért. 3 évvel ezelőtt pedig a Schiaparelli divatház újraalkotta az ikonikus "homár ruhát", vonzóvá téve azt a mai fiatalság számára.
2017-ben a Schiaparelli modernizálta a ruhadarabot
Vincent Van Gogh
„Az utolsó klasszikus”, ahogy hivatkozni szoktak rá, Yves Saint Laurent többször is merített festőművészek munkáiból, pl. Modrianéból vagy Picassóéból. Ugyancsak izgalmas, ahogy Vincent Van Gogh alkotásait kötötte össze a divattal. De ne gondoljuk, hogy lemásolta a holland művész festményeit! Inspirálódott belőlük, és újragondolta azokat a saját stílusa szerint.
Aprólékosan kidolgozott, finom kabátkák a Saint Laurent 1988. tavaszi-nyári kollekciójában
Saint Laurent a Maison Lesage stúdiót kérte fel együttműködésre, akik a legmagasabb szinten képviselték a hímző mesterséget. Az ún. „napraforgó kabátok” a 80-as éveknek megfelelően erőteljes vállakkal készültek, a részletgazdag napraforgókat gyöngyökből és flitterekből rakták ki a sárga különböző árnyalataiban. A kabátkákon több, mint 600 órán át dolgoztak, kézzel tűzték és hímezték őket. Becslések szerint a valaha volt legdrágább haute couture darabok, melyek a Christie’s-nél 382 ezer euróért keltek el.
A valaha volt legdrágább haute couture daraboknak számítanak
A napraforgó dzsekik a Saint Laurent 1988. tavaszi-nyári kollekciójában debütáltak, és Naomi Campbell szupermodell volt a szerencsés, aki végigivonulhatott a kifutón egy ilyen pazar ruhakölteményt viselve.
Joan Miró
Joan Miró katalán festőművész alkotásai igencsak megosztják az embereket, egyedi formavilága kihez közelebb áll, kihez kevésbé. Különleges „figurái” és vibráló színhasználata azonban több divattervezőt megihletett már.
Joan Miró, egyik alkotása előtt
Lisa Perry 2017. őszi-téli kollekciója Miró munkásságán alapszik, erre utal az elsődleges színek (sárga-kék-piros) használata, az éles kontrasztok, de a tervező jócskán merített Miró printjeiből is, legyen az elegáns estélyi ruha vagy egy egyszerűbb kötött pulóver.
Lisa Perry által tervezett ruhák, Miró nyomán
A TAIKA Poonam Bhagat - bár hazánkban nem hallani róla - 2010. tavaszi-nyári kollekciója szintén Joan Miró művészete előtt hajt fejet, a ruhák nyomatai egy az egyben át lettek emelve a festőtől. A TAIKA darabjai izgalmas fúziói az indiai hagyományos viseletnek és a nyugati divattrendeknek, ebben a kollekcióban is megfigyelhető, ahogy Miró alkotásai keverednek az indiai vonalakkal.
TAIKA - indiai sziluett, Miró mintával keverve
Egy ideje engem is foglalkoztat Joan Miró művészete, fantasztikus élmény volt, amikor tavaly – még a koronavírus előtti időkben – láthattam az alkotásait a Fundació Joan Miró-ban Barcelónában. Néhány hónapja aztán eszembe jutott, hogy vajon hogyan lehetne átemelni a munkáit egy divatfotó sorozatba. Felkerestem hát egy volt divatiskolai csoporttársamat, Marton Renátát, mert ha valakinek megy az elvont gondolkodás, akkor az ő. Szerettük volna ötvözni az általam kedvelt klasszikus vonalakat az ő extrémebb stílusával.
Élénk színekben gondolkodtunk, és a ruhákat is ennek megfelelően válogattuk össze: legyenek kontrasztosak, mintásak, ugyanakkor a klasszikus férfi öltözéknek megfelelők. Ebben egyrészt Már Róbert (RobertMaar Divatház) volt a segítségünkre, akinek izgalmas ruháit a Sztárban sztár című műsorban láthatta a nagyérdemű, másrészt a Trendhim márka, akik a modern férfi számára készítenek kiegészítőket a stílusuk kibontakoztatásához. A végeredmény pedig egy nagyon „fauves”, színes, mégis klasszikus alapokon nyugvó fotósorozat, melyet itt a blogon is megosztok veletek.
Fotó: Liziczai Réka / Modell: Zalán (White Model Management) / Styling: Farkas Lilla és Marton Renáta / Smink: Bálint Beka / Ing: RobertMaar Divatház / Kalap: Trendhim
Fotó: Liziczai Réka / Modell: Zalán (White Model Management) / Styling: Farkas Lilla és Marton Renáta / Smink: Bálint Beka / Öltöny: RobertMaar Divatház
Fotó: Liziczai Réka / Modell: Zalán (White Model Management) / Styling: Farkas Lilla és Marton Renáta / Smink: Bálint Beka / Szmokingkabát: RobertMaar Divatház / Kalap: Trendhim
Források: The Collector / Architectural Digest / Vogue