Van, hogy egy-egy mozifilm divatőrületet indít el, és a nézők koppintani kezdik a főhős stílusát.
Annie Hall (1977)
Woody Allen klasszikusa joggal tekinthető divatformáló alkotásnak, hiszen ha a címszereplőre gondolunk, Annie maga sem a hagyományosnak tekinthető nőideált testesíti meg: független és karakán hölgy, és ennek megfelelően öltözködik. Első felbukkanásakor például bézs nadrágban láthatjuk mellénnyel és nyakkendővel, fején kalap, meglehetősen fiús a fellépése. A filmben szereplő ruhadarabokat egyébként a főszereplő Diane Keaton választotta ki Ruth Morly jelmeztervezővel és Ralph Lauren-nel közösen. Keaton ízlése messzemenően érvényesült a ruhatár kialakításakor: állítólag amikor Morley meg akarta vétózni a színésznő egyik outfitjét – nadrág, sál, nyakig gombolt ing -, mondván, túlságosan őrült, figyelembe sem vették a szavát. Woody Allen csak annyit mondott, engedje Keaton-t azt viselni, amit szeretne.
Diane Keaton híres "tomboy" stílusa
A keresztapa (1972)
Minden idők egyik legjobb gengszterfilmje stílusos és sokak által megbecsült emberekként mutatja be a maffiacsalád tagjait, akik külsőségek tekintetében is mindig a legjobb formájukat hozzák. A film nagy hatással volt a nézőkre, szerettek volna úgy öltözni, hogy az tiszteletet váltson ki másokból, így ismét elterjedtek a háromrészes öltönyök a high fashion területén. Coppola filmjében természetesen nem voltak véletlen választások, tudatosan választotta ki a jelmeztervezői posztra Anna Hill Johnstone-t. Michael Corleone öltönyei tökéletesen megjelenítik a karakter egyre nagyobb hatalmát. Míg a film elején barna vagy világosabb színű öltönyökben láthatjuk, ami azt szimbolizálja, hogy nem érzi magához közelinek a maffiavilágot, ám az események sodrásában fokozatosan változik a hozzáállása, beszippantja a bűnözés, így ruházata is egyre sötétebbé válik. A hosszú, duplasoros gyapjúkabát, amit Vito Corleone és Michael viselnek, egyértelműen a gengszterekhez köthető a 20-as évek óta. Michael kalapviselete pedig annak idején visszahozta a divatba az ún. homburg kalapokat, amiket azóta „Keresztapa kalapnak” is neveznek.
Klasszikus háromrészes öltönyökbe öltöztették A keresztapa főszereplőit
Kétsoros öltöny és az említett homburg kalap
Mátrix (1999)
A 90-es évek legvégén készült alkotás ruhadarabjai még most is futurisztikusnak mondhatók, és tökéletesen beleillenek a 2019/2020 őszi-téli szezon trendjeibe a csatos csizmák, a kis lencsés szemüvegek és az ikonikus bőrkabátok által. A film jelmeztervezője Kym Barrett volt, aki a gravitációt meghazudtoló karaktereknek olyan ruhákat szeretett volna megalkotni, melyek kényelmesek, ugyanakkor igazán látványosak a vásznon. Valami köpeny-szerűt képzelt el, csak modern formában – így születtek meg a hosszú kabátok. A Mátrix megjelenése óta inspirálja a divatszakmát, legelőször John Galliano álmodott a kifutókra PVC mikro-szemüvegeket haute couture ruhákkal a Dior 1999. őszi kollekciójában, csupán egy hónappal a mozifilm debütálását követően. A 90-es évek pedig még mindig dübörög napjaink divatjában, nemhiába kapták lencsevégre Hailey Biebert és Bella Hadidot egy-egy, a Mátrixra hajazó hosszú fekete bőrkabátban.
Futurisztikus fekete ruhák domináltak a Mátrix című filmben
Bella Hadid modell előszeretettel hódol a 90-es évek divatjának
A nagy Gatsby (2012)
A Nagy Gatsby divatra gyakorolt hatása talán nem egyértelmű elsőre, mégis a film megjelene óta újra vissza-visszatérnek az elegáns art deco jegyek a divatba, és persze nem mehetünk el a rengeteg Gatsby tematikájú party mellett sem, amit az utóbbi időben rendeznek. A díjátadó szezonban a világsztárok is elkezdtek ejtett derekú, rojtos estélyiket viselni, de az éles szabású öltönyök ugyancsak előtérbe kerültek. Ebben nagy szerepe volt Catherine Martin jelmeztervezőnek, valamint a neves divattervező Miuccia Pradának, s bár csupán a férfi viselet feleltethető meg úgy-ahogy a korszaknak, a hölgyeknek egy sokkal maibb ruhatárat alkottak meg (emiatt lehetett egyébként a film hatással napjaink divatjára). A British Vogue pár éve lehozta Miuccia Prada terveit a történethez, érdemes megtekinteni őket.
Jól szabott öltönyök és csillogó, rojtos,ejtett derekú női ruhák A nagy Gatsby-ben
Kétségbeesve keresem Susant (1985)
Madonna már a Kétségbeesve keresem Susant előtt is divatikonnak számított, ám amikor a film a mozikba került, újabb őrületet indított el a megjelenésével. Miért is? Azért, mert fűzőt vagy épp melltartót viselt top gyanánt a blézer alatt, hálós felsőkkel sokkolt, a haját szőkítette, és erősen sminkelte magát. Fekete karkötőit karján magasra húzta, és rózsafüzéreket viselt a nyakában. Ráadásul Santo Loquasto jelmeztervező egy nagyon egyedi dzsekit készített számára khaki zöld metálfényű anyagból, izgalmas mintával a gallérján és a kézelőkön, a hátán arany-piros piramissal és szemmel. Akkoriban jelent meg Madonna Like A Virgin című száma az MTV-n, és rengetegen utánozni kezdték a stílusát, a dzsekiből pedig muszáj volt replikákat gyártani, mert mindenki szeretett volna magának egyet.
Színes és merész stílus, amit sokan követtek
Madonna dzsekijéből nem győztek eleget varrni a rajongóknak
Források: British Vogue / Fashionista.com / Clothes on Film / Critics Rant