Lilla Stílusblogja

A Király ruhái: így készültek az új Elvis-film jelmezei

2022. július 10. - Lilla Stílusblogja

Pink rockabilly zakó, testhezálló fekete motorosdzseki és ékkövekkel kirakott overálok az Oscar-esélyes Elvis-filmben.

elvis_mozi_borito.jpeg

A legnagyobb magazinok már hetek óta cikkeznek az új Elvis-filmről, és mivel a legtöbb felületen meglehetősen jó kritikákat kapott az alkotás (az Index itt írt róla), kíváncsi voltam, hogy sikerült vászonra vinni a Király életét. Na, nem épp abból a szemszögből, amiből egy filmes blog szerzője tenné, hanem inkább a kosztümök miatt, olvastam ugyanis, hogy a film jelmeztervezője, Catherine Martin mintegy 90 szettet álmodott meg a főszereplő számára. Az alkotás aztán messze felülmúlta a várakozásaimat: a lenyűgöző ruhákon túl egyedi képi világ, pörgős jelenetek és vérbeli rock ’n’ roll várt, egy órával később pedig már kicsit szerelmes is lettem az Elvist megformáló Austin Butlerbe!

elvis_moziplakat.jpgAz új Elvis-mozi egyik filmplakátja

Oscar-díjas jelmeztervező Catherine Martin egyébként a film rendezőjének, Baz Luhrman-nek a felesége, akinek az volt a célja, hogy a mai nézők kapcsolódni tudjanak Elvis Presley vad természetéhez. Az énekes szexualitásának fontos részét képezte a mozgása, így a ruhákat is ennek megfelelően kellett elkészíteni, ügyelve a történelmi hűségre, valamint a ruhák jelentésére. Elvis még abban a korban élt, amikor nem voltak stylistok és imázstanácsadók, ő építette fel a saját színpadi megjelenését, és az 50-es években igazi különcnek számított zselézett hajával és kifestett szemeivel.

A moziban szereplő outfitek két csoportra oszthatók: egyrészt a valóságban tényleg létező ruhák újratervezett verzióira, valamint fikciós darabokra, melyek a történetmesélésben segítették a rendezőt és a szereplőket. A film közel harminc évet ölel fel, ez idő alatt Elvis stílusa számos átalakuláson ment keresztül, amit igyekeztek is megmutatni: ott volt a Rockabilly Elvis a maga ártatlan, kék szemű tinédzser valójában; a katona Elvis, jólfésülten, egyenruhában; a hollywood-i szupersztár Elvis hawaii ingben, fényesre pomádézott frizurával; és természetesen a legemlékezetesebb, a vegas-i Elvis.

elvis_mozi_army.JPGElvis (Austin Butler) a memphisi években

Ugorjunk a történet elejére, az 50-es évekbe, amikor Elvist és akkori zenekarát, a The Blue Moon Boys-t először látja fellépni Tom Parker ezredes (Tom Hanks). Austin Butler színész ebben a jelentben egy rózsaszín öltönyt visel, amit Martinék egy különleges gyapjúkeverék anyagból készítettek a számára, hogy a mozgása érvényesülni tudjon éneklés közben. Elvis akkoriban kedvelte a rózsaszín és a fekete öltönyöket, valamint a csipkéből készült ingeket, emellett a zakók hagyományos gombolásától (kétgombos zakón a felső gomb begombolása) eltérően az alsó gombot zárta, hogy felsőtestének mozgása igazán látványos legyen.

elvis-film_rozsaszin_oltony.jpgA női szíveket megdobogtató rózsaszín öltöny

Martin kulcspartnere a tervezésben Elvis egykori jelmeztervezője, Bill Belew volt. Below a 60-as években az NBC televíziónak dolgozott, így segíteni tudott a csatorna 1968-as karácsonyi kiadásában Elvis által viselt testhezálló fekete bőr szett újraalkotásában. Ez volt az első alkalom, amikor a zenész az ikonikus Napóleon gallért viselte, mely aztán a 70-es évekig elkísérte őt. Ráadásul a fekete bőrnadrág, a fekete motorosdzseki Napóleon gallérral és a fekete bakancs már Elvis új stílusának megszületését jelképezte. Az eredeti szett lóbőrből készült, ám Martinéknak nem volt lehetőségük ugyanezen anyagból elkészíteni a ruhadarabokat, helyette tehénbőrt használtak. Kisebb átalakítást végeztek a ruhadarabokon, hogy tökéletesen passzoljanak Austin Butlerre, rövidebb lett a dzseki, kisebbek a zsebek.

elvis_mozi_fekete_borkabat.jpgElvis új stílusának megszületését jelképezte a bőr motoros szett

A Prada egyedi darabjai Elvis életének meghatározó pillanataiból merítettek ihletet, de az archív kollekcióik kiemelkedő alkotásaiból egyaránt szemezgettek. A divatház a film megjelenése előtt ízelítőként megosztott néhány képet a saját munkáiról, köztük egy borvörös, drámaian magas gallérral ellátott öltönyről.

elvis_mozi_prada_oltony.JPGA Prada terve és a kész öltöny az Elvis-filmhez

Elvis utolsó évtizedét a vegas-i koncertek határozták meg, melyeken látványos overálokat viselt köpennyel - ezek legtöbbjét a B&K Enterprises készítette a számára, akik szintén segítették a film jelmeztervezőjét. „[Elvis] köpenyei pokolian nehezek voltak, hiszen ékkövekkel rakták ki őket, komoly fizikai állóképességre volt szükség, hogy viselni tudja őket” – mondja Martin.

Volt egy pont, amikor elgondolkoztam, hogyan fogunk 36 különböző overált elkészíteni különböző díszítésekkel? Elmentem Graceland-be, ott volt néhány replika meglepően jó minőségben.”

A jelmeztervező szerint vékony a határ Elvis overáljai és Liberace színpadi viselete között, Elvis mégis olyan férfiasan viselte ezeket a darabokat, mint senki más.

elvis_mozi_kosztum.JPGCatherine Martin utolsó simításai az egyik overálon

Természetesen nem lenne teljes a Király megjelenése az ékszerei és az órái nélkül (a filmben feltűnik egy vintage Rolex King Midas a főszereplő csuklóján). „Elvisnek jó érzéke volt az órákhoz és az ékszerekhez – folytatja a tervező -, a siker szimbólumai voltak a számára. Minél nagyobb sikereket ért el, annál többet fektetett ékszerekbe. Ahogy haladt előre a karrierje, úgy követte őt személyi ékszerésze egy aktatáskányi ékszerrel.”

 

Források: The Hollywood Reporter / Variety / Vogue / DailyMail / WMagazine

A bejegyzés trackback címe:

https://hellolillavagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr9917879347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása