Pink rockabilly zakó, testhezálló fekete motorosdzseki és ékkövekkel kirakott overálok az Oscar-esélyes Elvis-filmben.
A legnagyobb magazinok már hetek óta cikkeznek az új Elvis-filmről, és mivel a legtöbb felületen meglehetősen jó kritikákat kapott az alkotás (az Index itt írt róla), kíváncsi voltam, hogy sikerült vászonra vinni a Király életét. Na, nem épp abból a szemszögből, amiből egy filmes blog szerzője tenné, hanem inkább a kosztümök miatt, olvastam ugyanis, hogy a film jelmeztervezője, Catherine Martin mintegy 90 szettet álmodott meg a főszereplő számára. Az alkotás aztán messze felülmúlta a várakozásaimat: a lenyűgöző ruhákon túl egyedi képi világ, pörgős jelenetek és vérbeli rock ’n’ roll várt, egy órával később pedig már kicsit szerelmes is lettem az Elvist megformáló Austin Butlerbe!
Az új Elvis-mozi egyik filmplakátja
Oscar-díjas jelmeztervező Catherine Martin egyébként a film rendezőjének, Baz Luhrman-nek a felesége, akinek az volt a célja, hogy a mai nézők kapcsolódni tudjanak Elvis Presley vad természetéhez. Az énekes szexualitásának fontos részét képezte a mozgása, így a ruhákat is ennek megfelelően kellett elkészíteni, ügyelve a történelmi hűségre, valamint a ruhák jelentésére. Elvis még abban a korban élt, amikor nem voltak stylistok és imázstanácsadók, ő építette fel a saját színpadi megjelenését, és az 50-es években igazi különcnek számított zselézett hajával és kifestett szemeivel.
A moziban szereplő outfitek két csoportra oszthatók: egyrészt a valóságban tényleg létező ruhák újratervezett verzióira, valamint fikciós darabokra, melyek a történetmesélésben segítették a rendezőt és a szereplőket. A film közel harminc évet ölel fel, ez idő alatt Elvis stílusa számos átalakuláson ment keresztül, amit igyekeztek is megmutatni: ott volt a Rockabilly Elvis a maga ártatlan, kék szemű tinédzser valójában; a katona Elvis, jólfésülten, egyenruhában; a hollywood-i szupersztár Elvis hawaii ingben, fényesre pomádézott frizurával; és természetesen a legemlékezetesebb, a vegas-i Elvis.
Elvis (Austin Butler) a memphisi években
Ugorjunk a történet elejére, az 50-es évekbe, amikor Elvist és akkori zenekarát, a The Blue Moon Boys-t először látja fellépni Tom Parker ezredes (Tom Hanks). Austin Butler színész ebben a jelentben egy rózsaszín öltönyt visel, amit Martinék egy különleges gyapjúkeverék anyagból készítettek a számára, hogy a mozgása érvényesülni tudjon éneklés közben. Elvis akkoriban kedvelte a rózsaszín és a fekete öltönyöket, valamint a csipkéből készült ingeket, emellett a zakók hagyományos gombolásától (kétgombos zakón a felső gomb begombolása) eltérően az alsó gombot zárta, hogy felsőtestének mozgása igazán látványos legyen.
A női szíveket megdobogtató rózsaszín öltöny
Martin kulcspartnere a tervezésben Elvis egykori jelmeztervezője, Bill Belew volt. Below a 60-as években az NBC televíziónak dolgozott, így segíteni tudott a csatorna 1968-as karácsonyi kiadásában Elvis által viselt testhezálló fekete bőr szett újraalkotásában. Ez volt az első alkalom, amikor a zenész az ikonikus Napóleon gallért viselte, mely aztán a 70-es évekig elkísérte őt. Ráadásul a fekete bőrnadrág, a fekete motorosdzseki Napóleon gallérral és a fekete bakancs már Elvis új stílusának megszületését jelképezte. Az eredeti szett lóbőrből készült, ám Martinéknak nem volt lehetőségük ugyanezen anyagból elkészíteni a ruhadarabokat, helyette tehénbőrt használtak. Kisebb átalakítást végeztek a ruhadarabokon, hogy tökéletesen passzoljanak Austin Butlerre, rövidebb lett a dzseki, kisebbek a zsebek.
Elvis új stílusának megszületését jelképezte a bőr motoros szett
A Prada egyedi darabjai Elvis életének meghatározó pillanataiból merítettek ihletet, de az archív kollekcióik kiemelkedő alkotásaiból egyaránt szemezgettek. A divatház a film megjelenése előtt ízelítőként megosztott néhány képet a saját munkáiról, köztük egy borvörös, drámaian magas gallérral ellátott öltönyről.
A Prada terve és a kész öltöny az Elvis-filmhez
Elvis utolsó évtizedét a vegas-i koncertek határozták meg, melyeken látványos overálokat viselt köpennyel - ezek legtöbbjét a B&K Enterprises készítette a számára, akik szintén segítették a film jelmeztervezőjét. „[Elvis] köpenyei pokolian nehezek voltak, hiszen ékkövekkel rakták ki őket, komoly fizikai állóképességre volt szükség, hogy viselni tudja őket” – mondja Martin.
Volt egy pont, amikor elgondolkoztam, hogyan fogunk 36 különböző overált elkészíteni különböző díszítésekkel? Elmentem Graceland-be, ott volt néhány replika meglepően jó minőségben.”
A jelmeztervező szerint vékony a határ Elvis overáljai és Liberace színpadi viselete között, Elvis mégis olyan férfiasan viselte ezeket a darabokat, mint senki más.
Catherine Martin utolsó simításai az egyik overálon
Természetesen nem lenne teljes a Király megjelenése az ékszerei és az órái nélkül (a filmben feltűnik egy vintage Rolex King Midas a főszereplő csuklóján). „Elvisnek jó érzéke volt az órákhoz és az ékszerekhez – folytatja a tervező -, a siker szimbólumai voltak a számára. Minél nagyobb sikereket ért el, annál többet fektetett ékszerekbe. Ahogy haladt előre a karrierje, úgy követte őt személyi ékszerésze egy aktatáskányi ékszerrel.”
Források: The Hollywood Reporter / Variety / Vogue / DailyMail / WMagazine