A gendersemleges öltözködésé a jövő?

2020. március 22. - Lilla Stílusblogja

Egyre több divatipari felmérés mutatja, hogy a Z generáció, vagyis az 1995 után született fiatalok kedvelik azokat a ruhadarabokat, melyek nem sorolhatók be egyértelműen valamelyik nem gardróbjába, valamint, hogy előszeretettel öltözködnek az ellenkező neműek ruhaszekciójából.

gendersemleges_oltozkodes_boritokep.png

Úgy tartják, a Z generáció tagjai nem tűrik a konvenciókat, és ez megjelenik öltözködésükben is, ami inkább gendersemleges, mintsem nőies/férfias. Ráadásul ez nem újkeletű dolog. Már a 2014-es Cassandra jelentés (ez egy olyan szervezet, ami kifejezetten az Y- és a Z-generáció viselkedésével foglalkozik) is úgy fogalmazott, hogy a „Z-sek” elutasítják azt a társadalmat, ami megszabná nekik, hogy mit „kell” egy nőnek vagy férfinak csinálnia vagy – témánál maradva - viselnie. Akkoriban 10 fiatal nőből 4 az ellenkező nem kiegészítőiből vásárolt szívesen, és az azóta eltelt 6 évben csak megerősödni látszott a tendencia.

A divatiparban viszonylag frissnek számít a „non-binary” (tehát nem bináris, nem kétváltozós) címke, mely valóban releváns lehet azok számára, akik transzszexuálisnak vallják magukat, vagy éppen nem sorolják magukat egyik nembe sem. „Non-binary” például a One DNA és a Riley Studio nevű márkák, akik ugyanolyan ruhákat kínálnak minden vásárlónak nemtől függetlenül, és idejétmúltnak tartják a gender-felosztást. Míg korábban a divatot fel lehetett osztani aszerint, hogy hölgyeknek vagy uraknak készült az adott kollekció, a Z generáció nem foglalkozik ezzel: a nők minden gond nélkül vásárolnak a férfiszekcióból ruhákat, és lassacskán ez fordítva is igaz lehet.

gendersemleges_oltozkodes_1.jpgA Z generáció tagjai nem vetik meg a gendersemleges öltözködést. Kép forrása: Pinterest

gendersemleges_oltozkodes_2.jpgEgyre több divatmárka rukkol elő gendersemleges kollekcióval a növekvő igények kielégítésére. 
Kép forrása: Pinterest

Ha a legnagyobb fast fashion márkákat vesszük, mint a Zara és a H&M, akkor azt látjuk, hogy igencsak jól futnak a gendersemleges kollekcióik, nem kizárt, hogy ezeké a jövő. A genderfluid mozgalom gyakorlatilag úgy határozható meg, mint békés harc a nemekkel társadalmilag összekapcsolt sztereotípiák ellen. Így lehetőséget kapnak a divat által önmaguk kifejezésére azok az emberek is, akik nem sorolják magukat kifejezetten egyik nembe sem. Megbélyegzés helyett megmutathatják önmagukat.  Ki ne emlékezne Billy Porter színész vörös szőnyeges outfitjeire? A divatvilág üdvözölte, a hétköznapi emberek - először én is - megrökönyödtek rajta, mindenesetre mindenkinek volt véleménye a megjelenéséről.

billy_porter_stilus_2.jpgBilly Porter színész szereti megmutatni a stílusát, még ha sokkol is vele

De kitűnő példa az androgün megjelenésre Billie Eilish énekesnő, aki rendkívül fiatal kora ellenére – nemrég töltötte csak be a 18-at – különleges stílusával kiemelkedik a zenei szférából. Bár én magam szeretem, ha egy nő nőnek, egy férfi pedig férfinek öltözik, e cikk írása közben azért elgondolkodtam, nem ósdi dolog-e így kategorizálni. Billie Eilishnek azért is lehet ekkora sikere a fiatalok között (amellett, hogy tehetséges zenész), mert fel meri vállalni a saját stílusát, amiben bőven keverednek a nőies és a férfias elemek. Óriás pufidzsekik, kötött sapkák, ormótlan bakancsok, neonszínű ruhadarabok, láncok, méretes körmök és színes frizura… Igen, van stylistja, aki gondoskodik a megjelenéséről, de mégsem lehetne hiteles az összkép, ha Eilish személyiségének ez a stílus nem volna megfeleltethető. Nem csoda hát, hogy az MCM Worldwide nevű cég szerződtette az énekesnőt gendersemleges ruhakollekciójának reklámkampányához.

billie_eilish_stilus_2.jpgBillie Eilishnak óriási sikere van a fiatalok körében. Kép forrása: Pinterest

billie_eilish_stilus_3.jpgÖltözködésében erősen keverednek a nőies és a férfias elemek. Kinek tetszik, kinek nem... Kép forrása: Elle.com

billie_eilish_mcm_marka.jpgBillie Eilish az MCM kampányában

Amellett, hogy az LMBTQ társadalom tagjai kifejezésre juttathatják személyiségüket, a „non-binary” divat másik jelentős hatása az lehet, hogy az önmagukat vagy ebbe vagy abba a nembe sorolók is új szemlélettel gazdagodhatnak, és egyediséget csempészhetnek megjelenésükbe. Az idő pedig eldönti majd, hogy múló trendről van szó csupán, vagy valóban a genderfluid öltözködésé a jövő.

 

Források: Vogue / Business of Fashion / The Guardian / My Daily Magazine

A bejegyzés trackback címe:

https://hellolillavagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr2715545322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.