A balett rocksztárjának stílusáért a mai napig megőrülnek a tervezők

2018. december 06. - hellolillavagyok

A 20. század talán legnagyobb balett táncosa, Rudolf Nureyev híres volt lobbanékony természetéről, a tánc iránti elkötelezettségéről, és mással össze nem téveszthető stílusáról, mely számos alkalommal megihlette már a divattervezőket.

rn1.jpg

A világhírű, tatár származású táncos 1938-ban született az egykori Szovjetunióban, rebellis természete pedig már gyermekkorában megmutatkozott. Akkor szeretett bele a balettbe, amikor egy alkalommal édesanyja elvitte a Hattyúk tava előadására. Annak ellenére, hogy szegény sorból jött, kivételes tánctehetsége révén lehetősége nyílt rá, hogy 17 éves korában elhagyja otthonát, és felvételizzen a leningrádi balettintézetbe. A rengeteg munka, amit táncművészete fejlesztésébe fektetett, meghozta gyümölcsét: hamar ismertté vált hazájában, az 50-es évekre szenzációnak számított egy-egy fellépése. Nehéz természete miatt azonban a szovjet kormány megtiltotta, hogy Nureyev európai turnéra induljon a társulatával – ám mivel a vezető táncos megsérült, végül mégis engedélyt kapott, hogy velük tartson. A turné során a figyelmeztetések ellenére beszédbe elegyedett egy külföldivel, ami a szabályok súlyos megsértésének minősült, így a KGB azonnal vissza akarta küldeni a Szovjetunióba. Tudta, hogy csupán egy álindokkal próbálják rávenni a távozásra, és azt is, hogy otthon börtön várna rá, így veszélyes lépésre szánta magát: disszidált. A történet óriási médiavisszhangot keltett, és bár először ezért került reflektorfénybe a „szabad világban”, hamarosan a közönség megcsodálhatta művészetét.

Nureyevet erős karizma és extrém elegancia jellemezte, mindig is különc volt. Monique Van Vooren, Warhol múzsája és a táncos bizalmasa így nyilatkozott róla: „Soha nem láttam, hogy a tükörben nézegetné magát, vagy, hogy egynél több bőrönddel utazna. Csak jó érzéke volt a dolgok mixeléséhez. Igazán eredeti volt.” Megesett, hogy külseje leginkább egy rakodómunkáséra emlékeztetett, máskor pedig orientális köpenyben és sálban jelent meg, mint valamiféle uralkodó. Alapvetően kedvelte a testhezálló és színes darabokat, na meg a sálakat és sapkákat, amiket előszeretettel gyűjtött is. Jellegzetes halászsapkája és gyapjú beanie fejfedői voltak a koronái skizoid megjelenésének, mely tökéletesen leképezte kettős természetét: a hihetetlenül tehetséges táncost és a nárcisztikus művészt.

A késő 60-as években, valamint a 70-es évek elején sokkal bohémabb öltözködés jellemezte. Egy alkalommal például Yves Saint Laurent póni-bőr dzsekit viselt, hozzá illő magas szárú csizmával, máskor Jackie Kennedy-vel a P.J. Clarke’s-ba érkezett szűk nadrágban, csizmában, sapkában és rövid szőrmekabátban. Ő volt egyébként az első, akit a híres „21”-ba nyakkendő nélkül is beengedtek. Lobbanékony természete, csavargó életmódja és az egzotikumhoz való vonzódása öltözködésében is megnyilvánult, rajongott ugyanis a keleti anyagokért és a szőrmékért. Buja textilek, a keleti bazárok hangulatát idéző élénk színek, bundák, köntösök és turbánok kaptak helyet gardróbjában. Na és a védjegyének számító magas nyakú pulóverek. Otis Stuart írta róla a 60-as évek végén: „Nureyev azt tette a garbóval, amit Lana Turner tett a mohairrel.” Nureyev egyszer ezt mondta az újságíróknak: „Valószínűleg kétsoros-öltöny mérgezést indítottam el Oroszországban, abban az időben, amikor Hruscsov és mindenki más hűtőszekrénynek öltöztek.”

A táncos 1993-ban bekövetkezett halálát követően számos divattervezőt megihletett személyes stílusa. Többek között Jean Paul Gaultier és John Galliano 2011/12 őszi-téli kollekcióiban, valamint a Balmain divatház 2012/13 őszi-téli kollekcióiban is helyet kaptak Nureyev-inspirálta darabok.

Érdekesség, hogy a Ralph Lauren és az Ermanno Scervino 2019-es resort- és a tavaszi-nyári kollekcióiban, valamint a Dior által felvonultatott kollekcióban is előkelő helyet foglalnak el a balett táncosoktól kölcsönzött ruhadarabok. Ráadásul, ne feledkezzünk meg róla, hogy a Dior másképp is kötődik e művészeti ághoz: annak idején Monsieur Dior tervezte Nureyev leghíresebb táncpartnerének, Margot Fonteyn-nek az esküvői ruháját. Készüljünk fel a következő szezonra, ahol legalább fél tucat holmit köszönhetünk majd a balettnak. Ilyen az uniszex testhezálló balett trikó, a leggings, a tüllszoknya, a balett cipő, mely sokak kedvence, valamint a széles fejpántok.

 

Források: New York Times / The Guardian / Independent / Creative Minds and Fashion / Danza Ballet Blog

A bejegyzés trackback címe:

https://hellolillavagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr5414439218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.