Frida Kahlo stílusa nyomában

2018. július 18. - hellolillavagyok

Július és november között ad otthont Frida Kahlo, a 20. század meghatározó női festője alkotásainak a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria. Frida Kahlo napjainkra pop kulturális ikonná nőtte ki magát,  s a hányatott sorsú művész megjelenése több divattervezőt megihletett. Nézzük, mitől volt olyan egyedi Frida stílusa.

frida3.jpg

Frida feminista volt az öltözködéshez való hozzáállásában. Habár hosszú, virágos szoknyái és csinos parasztblúzai látszólag ellentmondanak ennek, a mindennapokban individualista magabiztossággal viselt hatalmas színes virágokat a hajában, és kedvelte az etnikai ékszereket.

Míg a nők az 1920-30-as években a rövid szoknyák és az A-vonalú ruhák felé fordultak, Frida a maxi szoknyákat és a fodros blúzokat részesítette előnyben. Mindebben közrejátszott gyerekkori betegsége, egyik lába ugyanis egy járvány következtében deformálódott, későbbi tragikus buszbalesete során pedig több helyen eltört a gerince és a medencéje, így hátmerevítőt és fűzőt kellett viselnie élete hátralevő részében. A hosszú szoknyák és a bő parasztblúzok, amiket viselt, elfedték a protéziseit, a hátmerevítőt és a fűzőt, akárcsak a gyönyörű hímzések és bonyolult részletek mögött megbújó fájdalmat.

Virágnyomatok, burjánzó minták tették Frida gardróbját eklektikussá: nagy ezüst karpereceire szintén bohém ízt adó virágok kerültek.

frida2.jpgFrida Kahlo. Forrás: Pinterest

Előszeretettel viselt magas nyakú felsőket, de a visszafogott színek kevéssé voltak sajátjai: a harsogó paletta sokkal inkább illett személyiségéhez. A bohém etno minták állandó visszatérő elemei voltak öltözködésének, míg a színes hajba valók és fodrok nőiességgel ruházták fel. Gyakran viselt népi hímzéses ruhákat, és kedvelte a merész ékszereket.

1937-ben Edna Woolman, a Vogue főszerkesztője készített róla fotót, majd publikálta a magazinban egy cikk kíséretében, melyben a festőnő jellegzetes mexikói stílusára hivatkozik. 1939-ben Párizsba látogatott, hogy inspirálja Elsa Schiaparelli-t a Madame Rivera ruha megtervezésében. Frida szeretett ruhákat vásárolni, válogatni a színek és minták között, mindig feltűnő volt.

Hayden Herrera 1983-ban megjelent életrajza pop kulturális ikonná emelte. 15 évvel később, 1998-ban Jean Paul Gaultier tavaszi kollekciója szemkápráztató keveréke volt Kahlo-nak és Marilyn Mansonnak: hatalmas szoknyák, látványos ékszerek és fejdíszek jellemezték a bemutatót.

jean-paul-gaultier-spring-1998-rtw-069.jpgJean Paul Gaultier 1998. tavaszi ready-to-wear kollekciójából. Forrás: Vogue.com

Frida fűzőire gyakran hivatkoznak a tervezők, többek között Rei Kawakubo és Alexander McQueen is nyúlt már csatokhoz, hevederekhez, amiket Frida közelről ismert.

Riccardo Tischi, a Givenchy divatház számára készített 2010. őszi couture kollekciójában megtalálhatók voltak földig érő vörös szőnyeges ruhák a gerinc és a mellkas csontjaival, gyöngyökkel kihímezve, melyeket a Frida által viselt fűzők ihlettek. De korábban például a Dolce & Gabbana készített virágkorona fejdíszt a festőnő nem mindennapi stílusából merítve...

givenchy.jpg

A Givenchy 2010. őszi couture kollekciójának egyik darabja. Forrás: Pinterest.com

A bejegyzés trackback címe:

https://hellolillavagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr7014119269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.